Partners in Verstaan is een congres voor professionals en onderzoekers in de zorg, diagnostiek en onderwijs voor personen met gehoorverlies, een taalontwikkelingsstoornis, een beperking in horen en zien, of een communicatief meervoudige beperking. Het congres draait om kennisuitwisseling en ontmoeting tussen professionals uit het werkveld.
Passend bij het congres, moest het logo een professionele uitstraling hebben. Het logo zelf bestaat daarom uit alleen de naam van het congres, met als ondertitel het thema van het jaar, in dit geval ‘samenwerken of samen werken’. De kleuren van het logo zijn gebaseerd op de kleuren die al eerder gebruikt werden op de website. Door het gebruiken van hetzelfde kleurenpalet blijft de herkenbaarheid van het congres behouden.
Om het logo wat meer aan te kleden op posters en ander publicatiemateriaal, is het jaartal van de editie weergegeven door middel van blokvormige cijfers, waarin verschillende kenmerken van het congres als kleine illustraties zijn verwerkt. Een slinger van personen symboliseert het samenwerken, hersenen staan voor de kennis en de spreekwolkjes voor het communiceren en de kennisoverdracht, bijvoorbeeld.
Om te zorgen dat het logo voor de komende edities geschikt is, is voor alle cijfers een ontwerp gemaakt, die te combineren zijn tot jaartallen. Elk cijfer bevat een unieke illustratie, zodat elk jaartal weer net iets anders is dan de vorige.